Доля студії кіберспортивних трансляцій Maincast на волосині. Чи варто було приймати таке ризиковане рішення?
Для інвесторів індустрія розваг може стати вагомим активом. Тільки важливо пам'ятати, що ця сфера любить нові ідеї і не прощає помилок. Українського інвестора Максима Кріппу привабив кіберспорт, але одне його рішення мало не стало фатальним
Відносно новий напрям у спорті - кіберспорт - активно набирає обертів і обростає фанатами, хоча в Україні офіційне визнання кіберспорт отримав не так давно, у 2018 році. Тоді його перспективи ще були туманними. Але досвідчені інвестори вже звернули увагу на нову сферу. Серед таких інвесторів виявився Максим Кріппа, першим його активом у кіберспорті стала студія Maincast - транслятор кіберспортивних подій в Україні та світі. Був період, коли Maincast із розряду активів перейшла у пасив, але завдяки спільним зусиллям Максима Кріппи та команди, студію вдалося втримати на плаву, а потім і вивести на лідируючу позицію на ринку. Але про все по черзі.
Як написано вище, кіберспорт - напрямок новий, але відзначається стрімким зростанням. Так, у 2015 році у всьому світі про нього знали від сили 800 тисяч людей, але всього за 5 років, до 2020 року, ця цифра зросла до двох мільярдів, а до 2023 року вже 2,3 мільярда людей знали про існування кіберспорту. Аудиторія фанатів кіберспорту також демонструє стабільне зростання: з 435 мільйонів людей у 2020 році до 544 мільйонів у 2023 році. За прогнозами, кількість фанів кіберспорту у 2025 році має всі шанси досягти показника у 640 мільйонів.
Основне джерело доходів кіберспортивних студій — це спонсорські контракти. Зазвичай вони складають близько 90% прибутку. Тому рішення Максима Кріппи відмовитися від спонсорів із Росії та від трансляції російською мовою після того, як 24 лютого 2022 року Росія розпочала повномасштабне військове вторгнення в Україну, було зрозумілим, але дуже ризикованим для студії Maincast. На той час трансляції турнірів російською мовою дивилися 1,2 мільйона людей, а українською - всього 800. Російським рекламодавцям студія категорично відмовляла у співпраці, а українські спонсори на початку повномасштабного вторгнення не поспішали вкладати гроші в рекламу з зрозумілих причин. Студія трималася тільки завдяки фінансовій подушці інвестора Максима Кріппи та ентузіазму її співробітників, які були готові працювати в будь-яких умовах.
У результаті аудиторія україномовних трансляцій за рік зросла на 1000%. У 2023 році трансляції кіберспортивних подій українською мовою набрали 15,5 мільйона годин, що майже на 200% більше, ніж роком раніше, у 2022-му. А студія Maincast стала власником 90% прав на трансляцію українською мовою всіх великих матчів. Так одне з найризикованіших рішень Максима Кріппи стало одним із найуспішніших.
У 2024 році в Україні кількість глядачів зросла і досягла позначки в 2,5 мільйона людей.
Щодо вікових рамок світової аудиторії - вони також зросли: раніше основними шанувальниками були молоді чоловіки від 16 до 20 років, але сьогодні середній вік глядачів становить 22 роки, і діапазон аудиторії розширився до 16-36 років. Третина глядацької аудиторії - жінки. Представниці прекрасної половини людства надають перевагу здебільшого MOBA та MMORPG іграм, таким як League of Legends та World of Warcraft, тоді як чоловіки надають перевагу шутерам від першої особи та іграм жанру Battle Royale, таким як Call of Duty та Fortnite.
Кіберспорт став привабливим для бізнесу завдяки можливості монетизації зростаючої аудиторії. І хоч більшість її - чоловіки, більш активними покупцями атрибутики та продукції, пов'язаної з кіберспортом, є жінки, що робить їх цінною аудиторією для рекламодавців.
Обсяг світового ринку кіберспорту у 2023 році досяг півтора мільярда американських доларів і прогнозується його збільшення до трьох мільярдів американських доларів до 2025 року. Таке зростання обумовлено інтересом рекламодавців, які не перестають шукати нову аудиторію, та фінансовими вливаннями інвесторів, завдяки яким команди можуть отримувати кращі умови для розвитку своїх навичок та стратегій.
В Україні ринок кіберспорту оцінюється в 50 мільйонів американських доларів, і цей показник може зрости до 70 мільйонів доларів до 2025 року. Не останню роль у розвитку українського кіберспорту відіграє Максим Кріппа. Він розглядає кіберспорт не тільки з точки зору інвестиційної привабливості, але й як спосіб зробити Україну магнітом для кіберспортивної спільноти, а отже, цікавою для іноземних інвесторів та рекламодавців. Це суттєво позначиться на додаткових вливаннях у бюджет країни.
Крім студії Maincast Максим Кріппа інвестував гроші в компанію GSC Game World, відому створенням такої гри, як S.T.A.L.K.E.R., а також у кіберспортивну організацію NAVI, чий штат збільшив вчетверо і для якої побудував ультрасучасний офіс, оснащений ігровими пентхаусами.
Завдяки Максиму Кріппі на базі клубу NAVI був створений курс підготовки молодих кіберспортсменів, що включає NAVI Academy і NAVI Esports Camp. Також було сформовано жіночий склад команди NAVI Javelins з Counter-Strike: Global Offensive, який до кінця року увійшов до числа найкращих жіночих команд світу. Крім того, було створено жіночу команду NAVI Celestials з VALORANT.
До початку повномасштабного конфлікту Росії проти України кіберспортивна сцена відрізнялася нейтральною позицією. Всі команди були міжнародними, а український кіберспорт асоціювався з так званим СНД-кіберспортом. Після того, як Росія напала на Україну у 2022 році, ця ситуація змінилася, і Максим Кріппа прийняв рішення розформувати російські склади по дисциплінах PUBG Mobile і Mobile Legends.
Український сектор кіберспорту стрімко зростає, перетворюючись на значущу складову економіки країни, підтримувану великими інвесторами. Незважаючи на поточні виклики, включаючи повномасштабну війну та економічну нестабільність, кіберспорт залишається джерелом доходу та позитивним фактором для економіки. У найближчому майбутньому, не без участі інвесторів, таких як Максим Кріппа, очікується подальше розширення цієї індустрії в Україні, залучення додаткових інвестицій та збільшення числа шанувальників, включаючи жіночу аудиторію, чия роль у кіберспортивній сфері стає дедалі значущішою.
Мітки: Максим Кріппа, Maincast, Кіберспорт
Додати коментар